Optimale flexibiliteit voor arts en patiënt en eenvoudig te leren en implementeren
04 maart 2022 

Optimale flexibiliteit voor arts en patiënt en eenvoudig te leren en implementeren

Via ArtsOnline kunnen ook waarnemers goed worden ingezet.

,,Ik word binnenkort geopereerd,” vertelt Neslijan Orie, huisarts in Uithoorn. ,,Na die operatie verwacht ik een maand fysiek uit de running te zijn. Maar met mijn hoofd is niets mis. Ik ben en blijf huisarts, kan alleen mijn huisartsentas niet dragen. Het is dan toch raar dat je daarom tijdelijk uit het arbeidsproces stapt. Na mijn herstel overweeg ik te gaan reizen, in elk geval tijdelijk in het buitenland te verblijven. Ook op die locatie blijf ik de huisarts die ik altijd al was. Door ArtsOnline is patiënt maar ook de arts veel flexibeler. Dat is zo fijn.”

Neslijan Orie, huisarts

ArtsOnline is ontwikkeld door Roset. Het biedt patiënt en huisarts de mogelijkheid om online met elkaar te spreken en zaken te delen. ,,Niet elke patiënt is er geschikt voor,’’ weet Neslijan. ,,Maar onder jongeren zal het steeds populairder worden. Dat kan bijna niet anders. Je kunt online je spreekuur houden, informatie uitwisselen, vragen stellen, maar ook plekjes laten zien bv., foto’s uploaden. Dat is echt heel erg makkelijk. Zolang je het maar niet ziet als een vervanging maar als een toevoeging op een praktijk.”

Zorg@home

Orie ziet ArtsOnline als een nieuwe ontwikkeling in de huisartsengeneeskunde. Er is de laatste decennia veel veranderd. Ziekenhuizen bijvoorbeeld maken al veel gebruik van zorg in je thuisomgeving. In je eigen vertrouwde omgeving een patiënt monitoren (oa zuurstof, hartslag, pols) heeft onder andere door corona een enorme vlucht genomen. Dat gaat prima. ,,Arts en patiënt hoeven voor een consult lang niet altijd in dezelfde kamer te zijn. Kijk, als je een been of een buik moet onderzoeken is het anders. Dan moet je er fysiek zijn. Maar dat is lang niet altijd het geval,” weet Orie

Haar vader wees haar op ArtsOnline, bekent Corine den Engelsen, huisarts. Ze was op zoek naar een digitale manier voor het houden van spreekuren. Zeker in coronatijd. ,,Het beeldbellen kende ik wel vanuit de huisartsenpost maar ik zocht iets anders, beters, met meer faciliteiten ook.’’ Een mailtje naar Roset werd al snel positief beantwoord. Ze oefende met een medewerker een spreekuur en was gelijk om. ,,Het biedt je de kans om flexibel je spreekuren in te richten. Dat kan vanuit allerlei locaties nu, ook vanuit huis. Dat is fijn. Zeker met een jonge baby in huis.’’ Neslijan Orie vult aan, schoolgesprekken over de kids gebeuren ook online. Daar hoef je echt net voor naar school. Dat biedt zoveel meer licht en ruimte in mijn agenda.”

Corine den Engelsen, huisarts

Eenvoudig in gebruik

Volgens Den Engelsen is ArtsOnline makkelijk in gebruik, heeft het een breed scala aan mogelijkheden en is de kwaliteit prima. ,,Beeld- en geluidskwaliteit is niets op af te dingen. Echt goed. Maar je krijgt door ArtsOnline ook de intake van de patënt te zien, een patiënt kan een foto uploaden en het is makkelijk om van beeldbel naar alleen een telefoonlijn te switchen. Iedereen kan het leren.’’

Non-verbale communicatie die voor veel spreekuren als erg belangrijk wordt gevonden is door ArtsOnline gegarandeerd. ,,Daarvoor heb je de camera. Ik zie hetzelfde patienten-gezicht dat ik kan ‘lezen’, tijdens een spreekuur. En dat is andersom ook zo.” ervaart Orie.

Huisartsen schaarste

Er heerst een gebrek aan huisartsen in bepaalde regio’s in ons land. Het noorden, het oosten, delen van de Achterhoek. Veel mensen hebben moeite om een huisarts te vinden. In Twente geldt dat vooral voor de grotere steden als Enschede en Almelo. Huisartsen stellen hun pensioen uit omdat er geen opvolger is en de steeds toenemende werkdruk valt velen zwaar.  Aan het aantal huisartsen in Nederland ligt het niet, maar het blijkt moeilijk om huisartsen te verleiden hun praktijk elders in het land te voeren.

,,Een fysieke dokter zal altijd nodig blijven,’’ denkt Neslijan. ,,Je moet mensen fysiek blijven zien. In urgente situaties bijvoorbeeld. Non-verbale communicatie, lichaamsbewegingen, blijven dan ook belangrijk. Dat moet je fysiek zien om te kunnen beoordelen.’’

Werkwijze

Waarnemers kunnen via ArtsOnline rechtstreeks door een praktijkhouder worden uitgenodigd om een online spreekuur van hen over te nemen. Ze ontvangen dan een mail waarin staat dat ze uitgenodigd worden om een spreekuur over te nemen. In ArtsOnline kunnen ze dan de details van dat spreekuur bekijken. Daarnaast kan een spreekuur op de marktplaats worden geplaatst en dan kan elke waarnemer of praktijkhouder zich voor dit spreekuur inschrijven. Degene die waarneemt ontvangt een door praktijkhouder en waarnemer vooraf overeengekomen beschikbaarheidstarief en een tarief per consult. ArtsOnline regelt de totstandkoming van de overeenkomst en de facturatie. (Voor demofilm zie ook https://artsonline.zendesk.com/hc/nl/articles/360018739318-Inzetten-van-waarnemers-via-ArtsOnline)

Na afloop van het consult is het chatverslag van het gesprek voor zowel patiënt als praktijkhoudende huisarts beschikbaar. Ook vult de waarnemer in ArtsOnline een waarneemretourbericht in dat de praktijkhoudende huisarts kan opnemen in zijn eigen informatiesysteem.

Corine den Engelsen: ,,Ik zocht een aanvullende manier om invulling aan mijn vak te geven. Wilde flexibeler zijn. ArtsOnline biedt dat. Je krijgt een bericht als iemand in de virtuele wachtkamer zit. Ondertussen kan jij een kop koffie pakken. Niemand hoeft te wachten. Dat is echt heel fijn.’’

Meer waarnemers

Door ArtsOnline kan een huisartsenpraktijk uit veel meer waarnemers putten. En ze hoeven niet fysiek in de buurt te wonen. Door de digitalisering kan deze dienst eigenlijk overal worden aangeboden en uitgevoerd. Zo lang er maar Wifi is. ,,Door Covid zijn veel huisartsen uitgevallen. Daarnaast was de druk op de huisartsenposten al erg hoog. Door digitale spreekuren hoef je lang niet alle patiënten fysiek te zien. Dat kan ook prima online,’’ weet Corine den Engelsen.

 ,,Ik kan me voorstellen dat zeker grote huisartsenpraktijken iemand aanstellen voor de online spreekuren. Dat zal niet voor elke praktijk kunnen, maar als de omvang groot genoeg is kan dat makkelijk worden gerealiseerd.”

Ze heeft zelf nog geen ArtsOnline spreekuren gehouden maar ze roemt de manier waarop het is opgesteld en door Roset wordt begeleid. ,,Het ziet er mooi uit, overzichtelijk, werkt erg snel, en het is makkelijk schakelen tussen de verschillende functionaliteiten. Dat is prettig. Het kan op elke plek, ik heb het zelf bij ons aan de eetkamertafel getest.’’ ,,Het contact met Roset is prettig,’’ ervaart Corine. ,,Ze reageren snel op vragen en dat allemaal op een toegankelijke manier.

Verrijking voor huisartsenzorg

Het is verrassend hoe snel de huisartsenzorg ArtsOnline heeft omarmd. De van oorsprong traditionele beroepsgroep is snel overtuigd geraakt van de voordelen van ArtsOnline. Er is veel dynamiek in de huisartsenwereld. Artsen gaan vaker parttime werken, hoeven niet per se een praktijk aan huis te hebben en zien het vak van huisarts echt als een beroep. Niets meer en niets minder. Er bestaat ook een leven, naast het huisartsenbestaan. ,,Ik zou het alle huisartsen in Nederland willen adviseren, probeer het eens. Vind je het niets dan stop je. Het vraagt geen grote investeringen. Je hoeft echt niet veel geld op tafel te leggen, er is geen sprake van een terugverdienmodel. Je betaalt eenmalig voor de ArtsOnline-omgeving, per maand betaal je een abonnement en per consult draag je een gering bedrag, van een paar euro, af. Daar kan het echt niet op vastzitten. Er is geen sprake van het inhuren van extra mensen en een computer hebben alle artsen al. Dat hoeft echt net zo’n modern apparaat te zijn.”

Huisartsen ontzorgen  

Roset wil met ArtsOnline de huisarts echt ontzorgen. Gemak, kwaliteit en veiligheid zijn van groot belang. De kwaliteit van het beeldbellen of de chat moet goed zijn, je wilt niet dat tijdens het consult de verbinding ineens wegvalt. En patiënt en huisarts moeten zich veilig voelen. Tijdens zo’n consult wordt persoonlijke informatie gedeeld en soms ondersteund met beeldmateriaal. Patiënt en huisarts moet er voor 100% op kunnen vertrouwen dat dit op de juiste manier wordt verwerkt en hun privacy moet gewaarborgd zijn.

Nieuwe zorgtoekomst

,,Ik ben getrouwd met een ICT-er,” lacht Neslijan. ,,We hadden het er thuis over en al snel werd helder dat ArtsOnline nog veel meer in zich zou kunnen hebben. Het zou het automatiseringsproces van een praktijk kunnen versoepelen. Een berichtje bijvoorbeeld van de huisartsenpost wanneer je dienst hebt. Een herinnering van iets, wanneer dat nodig is. Het is een eerste stap in een nieuwe zorgtoekomst en het is fijn om daar als huisarts deel van uit te mogen maken.”

,,Iedereen kan het leren,’’ denkt Den Engelsen. ,,Alles is tegenwoordig digitaal. Je bent echt nooit te oud om dit onder de knie te krijgen. Er is echt een wereld aan mogelijkheden te winnen en nauwelijks iets te verliezen,’’ wil ze aan alle huisartsen in Nederland meegeven.

Landelijk uitrollen

Corine heeft nog wel een tip voor ArtsOnline. ,,Ik zou het echt grootschaliger gaan inzetten. Het richt zich nu erg op Oost-Nederland maar je zult zien dat er veel meer belangstelling voor is. Niet alleen door Covid maar ook door de veranderingen die de sector nu doormaakt.

Overigens zeggen Neslijan en Corine onafhankelijk van elkaar dat Arts Online nooit de fysieke arts helemaal zal gaan vervangen. Dat kan praktisch niet maar dat zouden ze ook niet willen. ,,Ik ben geen arts geworden om de helde dag achter een scherm te zitten. Ik wil mensen zien, ze helpen, zorg verlenen. En dan vooral ook menselijk contact. ArtsOnline is een prachtige aanvulling op de bestaande mogelijkheden en een mooie oplossing in gebieden met een chronisch huisartsentekort.”

Over de schrijver
Reactie plaatsen